27. helmikuuta 2017

Aamut ovat tuskaa? - Parempi aamu 1

Kaikkien aamut ovat niin erilaisia, osa nousee hyvissä ajoin, hänellä on selkeät rutiinit, ja yleensä ehtii ajoissa kouluun tai töihin. Toiset taas torkuttavat viimeiseen saakka, eikä ehdi tehdä aamulla juuri mitään, kuten syödä aamupalaa, ja silti myöhästyvät, vaikkapa koulusta. Mä itse olen ainakin aikaisemmin ollut tätä jälkimmäistä tyyppiä, mutta olen nyt lukioaikana opetellut tekemään mun aamuista mukavampia. Ennen aamut olivat mulle tosi tuskallisia, olin ihan älyttömän väsynyt, ja huonotuulinen. Mikään ruoka ei maistunut aamulla, kirjat olivat hukassa, en löytänyt vaatteita, ja kaikki oli huonosti. Mulla kesti kauan, ennen kuin tavallaan oikeasti heräsin kunnolla. Tällainen on kai monille muillekin tuttua (?), mutta minulla myöhemmin löytyikin selittävä tekijä siihen, miksi en vain päässyt ylös; CFS. Mainitsen sen täällä taas, mutta se on vaikuttanut niin moniin asioihin, että se tulee varmasti jatkossakin vilahtelemaan täällä aika usein! Kun sain siihen oikean hoidon vihdoin, 2016 syksyllä, niin se mahdollisti myös mun aamujen muuttumisen! Lääkkeen lisäksi oma päätös paremmista aamuista oli myös tärkeä tekijä. Tulen nyt jakamaan teille myös vinkkejä helpompiin aamuihin, ja tästä alkaa tällainen "sarja", Parempi aamu, joten maanantaiaamuisin klo. 7.00 olkaahan kuulolla!

Nuku, syö, liiku.

Nämä kolme ovat asioita, jotka kaikki tietävät, mutta niitä ei silti noudateta. Kun nämä kolme perusasiaa ovat kunnossa, on aamuisin möys helpompi nousta!

Herää ajoissa.

Jos tuntuu, että olet aamuisin tosi väsynyt, ja aina tulee kiire, niin mun neuvoni on se, että laita entistä aikaisemmin herätys jatkossa. Niin sä ehdit heräillä ihan rauhassa sängynpohjalla, selailla vaikka tunnin somea, niin kuin mä joka aamu teen. Mulla on vajaa kolme tuntia aijemmin herätys, kun koulu alkaa. Siinä ehtii tunnin vielä maata sängyssä, sitten käydä suihkussa, syödä, laittautua, ja heräillä ihan rauhassa!

Aamupala.

Joo joo, kaikki tietää, että aamupala on päivän tärkein ateria, mutta en voi olla silti sanomatta siitä! Parasta on se, kun sulla on joku ihana aamupala, jota saat syödä ihan rauhassa. Yksi mun lemppari on pikapuurot (niistä se omena-kaneli!), ne on ihan super nopeita, hyviä, ja myös terveellisiä. Sen kanssa mä syön usein mustikoita, omenahilloa, tai vain maitoa, ja se pitää varmasti nälän kouluruokaan saakka.
kuva: www.kahvilusikka.fi


Rutiinit.

Kaikille rutiinit ei sovi, ja se on ok, mutta mulle selkeät aamurutiinit helpottavat iso apu. Tunnin olen antanut itselleni aikaa maata sängyssä, jonka jälkeen joinain aamuina menen suihkuun. Sen jälkeen on vuorossa vaatteet, hiukset, ja hampaiden pesu. Sitten menen vielä syömään aamupalan, jonka jälkeen usein jää vielä aikaa, jolloin olen vain kännykällä.

Pakkaa illalla kaikki valmiiksi. 

Tämä säästää huimasti aikaa aamusta, kun pakkaat aivan kaiken illalla valmiiksi. Mä olen pakannut repun, valinnut vaatteet ja asusteet, ja olen laittanut myös tarvittavat kosmetiikkajutut pöydälle, kuten kasvorasvan ja hiuslakan. Myös aamulääkkeeni ja ulkovaatteet on katsottu illalla valmiiksi.

Kiitos, jos luit tänne saakka! Kommentoi, millaisia sun aamut ovat, sujuvatko ne ihan hyvin, vai onko se ihan tuskallista herätä jokainen aamu niin aikaisin?

♥ moonika

"Tyytyväisyys ei tule sitten kun -asenteella. Kaikki mitä tarvitset, sinulla on jo. Tällä tavalla olen alkanut ajatella."
- Kiira Korpi

2 kommenttia:

  1. Mun aamut on just tollasia tosi kiireisiä kouluviikolla, täytyypä koklata noita sun vinkkejä!

    Kirjotata tosi hyvin, ihanaa päästä lukemaan sun ajatuksia täällä!<3

    Paljon haleja ja tsemppiä kouluun!<3

    VastaaPoista